Om det der samiske. Mer lappegnag.

Jeg leste engang et blogginnlegg om det å være same, som ble fulgt opp med en kommentar i kommentafeltet som var sånn: jajajajaJA, men jeg skjønner ikke at samer må være så....samiske lizzm???
Og det er jo ikke et vidunderlig originalt menneske som har skrevet det, det er et argument man støter på ofte og i mange sammehenger. "Det er ok for meg at du finnes, men må du absolutt være så samisk/homofil/kvinnelig/transete/valgfri oppfattet ikkenormativ benevning?"

Ja.
For tenk at vi må det.
Ellers er det knappest noe vits å være akkurat det man er, hvis man må drive å passe seg for i hvor stor grad det vises, i tilfelle det støter noen som i prinsippet ikke har noe i mot oss altså.
Og faktisk er det ikke derfor du kan møte meg i både kommager og luhkka og det som verre er. Det er ikke fordi "jeg absolutt må være så samisk". Det er fordi jeg synes det er fint. Knallfint, faktisk. Og hvem vil ikke være fin? Jeg vil være fin!

Og så er det en ting til. Og dét har med det å vises å gjøre:
Min nordnorske identitet er vel så sterk som min samiske. Jeg er finnmarking før jeg er noe annet. Men så har det blitt sånn, gjennom årtier og århundrer med etnisk forskjellsbehandling, år etter år med skam og aktiv glemming og polarisering, at det å ha en nordnorsk identitet nærmest inkluderer en avstandstagning til det samiske. I Nordnorge er det nordmenn, og samene. Og så er det jo en god del blandings da, men de er liksom ikke verken det ene eller det andre, det vil si, det er det ene eller det andre. Man er lapp, fordi det er noe alle vet, at det der er egentlig ei lappeslekt, uansett hvor mye man går i dress og feirer søttenemai så unnslipper man ikke samfunnets kunnskap om slekten,
eller så er man for guds skyld ikke lapp, finnes ikke sameblod i min familie, hysj med seg! Nå blir farmor hysterisk!
Skjønner? Man er bare nordmann så lenge man klarer å ikke være same.

Så da tar man fram helgelandskongene og Petter Dass og handelshuset Mack! Tore Hund og nordlandspols og pomorhandelen og Vardøhus festning! Skjithelveteskåken! Palatalisering og tonemdøvhet! Motstanden under krigen og finnmarkspors! Ka Farsken! KA FARSKEN! Leke med sprengstoff fra krigen! Ottar, grenseflyttinger og overmakten sørfra! Fiskeriet og torsken og Kor e hammarn Edvart! August og Landstrykere og tromsøpalmen og vinden i Bodø og isen som trakk seg tilbake for titusen år siden og Oluf og fiskarbonden.
Og midt i alt dette, er det veldig viktig for mange at man ikke er så mye som en tiendedels same. For da blir det liksom litt ødelagt.

 Jeg skjønner ikke hvorfor det ene skal utelukke det andre. Jeg mener...er det ikke en kortslutning her en plass?
Jeg er så lei av det. Jeg vil ha alt det der artige og fine nordnorske, all historien og alle historiene, for jeg HAR jo alt det der, det er nettopp dette jeg kommer fra, og det betyr ikke at jeg ikke er same. For det er jeg jo. Også.
Jeg har både handelshus og rallare og reingjetere og skolter og tilogmed svensker i de oppadstigende rekker. Og for meg betyr det ikke at jeg må være stille om han der som snakka samisk, bare fordi jeg er i slekt med han der som hadde handelshus og poståpneri. Sjøl om, la oss være ærlige, visse deler av famlilen nok helst ville ha hatt det sånn.
Stille.
Så da blir jeg nødt å vise fram det samiske for å ikke fortsette å skjule det.
Kofta mi betyr ikke at jeg tar avstand fra Elias Figenschou til fordel for Iver Jåks (okei, så foretrekker jeg Jåks)(altså hvem gjør ikke det), selv om jeg får inntrykk av at mange leser det sånn, men det å ikke gå i kofte impliserer nesten å ta avstand fra Jåks. Eller ofte.
Og det må det bli en slutt på/med.

Så.
Heia Nordnorge! Lålelåle lå!
Og ka farsken!





19 kommentarer:

SURRESILJE sa...

Er det bare meg, eller mangla det en "skål" helt på slutten der?

fru Storlien sa...

Veldig bra!
Jeg tror det er dette som er så spennende med mennesker - det at vi ikke er enkle små figurer støpt i en form men at vi har med oss litt av hvert av gull og kråkesølv ( og så får man selv velge hva som har den største verdien).

paaskeharen sa...

Jeg trodde Tore Hund var Bergenser? Fantastisk innlegg, forresten.

frk. Figenschou sa...

hålogaland. ikke hordaland.

du tenker sikkert på fetteren til tore tang. han er sikkert bergenser.

paaskeharen sa...

Haha:)

paaskeharen sa...

Unnskyld smilefjeset, forresten. Tore Tang er definitivt Bergenser.

yrg sa...

helt enig Silje... men det finnes stillhet og det finnes utrop!

Æ syns at på begge sidan burde man kunne ha en viss form for ydmykhet for mennesket oppi alt det her, mange har problemer med å bare benytte sæ av en klinkende klar definisjon på sin egen identitet. Og e det viktig?? Æ kan ikke forstå at det ene skal utelukke det andre.

Akkurat som den der flaggdebatten så kan æ ikke se at sånne diskusjona bringe oss fremover som samfunn. Æ ser bare intoleranse og etnosentrisme... og det gjør mæ frøktelig trist...

man kan jo spekulere litt på kem som sitt med definisjonsmakta og kem som vinne på sånne diskusjona...?

i tillegg Silje; Nu e vi jo alle Barentsborgera...

frk. Figenschou sa...

Ja men det e jo det som e poenget: ved å gå i kofte vil æ ikke dermed si at æ ekskludere verken det ene eller det andre. æ bare inkludere det samiske. I min barenstborgeridentitet.

yrg sa...

fra den ene norsken, kvænen, samen, finnmarking og barentsborgerianer til den andre;

æ og du e enig:)

det e bare så mange som e uenig med oss. Fra alle kanter...

Tenkerbell sa...

Men e det virkelig sånn at du ikke få vær begge dela? For her sørpå e æ kronisk begge dela, selv om æ egentlig bare kan skryt på mæ finnmarking sånn helt ordentlig. Alle søringan går naturlig ut fra at æ e samisk, sånn at æ går rundt å tjuvsame litt.

Når det gjeld de kommentarfeltan kan æ ikke les verken dem som omhandle sama, rumenera, afrikanera å nav, for folk e så sinnsykt trollat at æ blir flau!!!

frk. Figenschou sa...

æ E bægge dela. Men som dobbelværing blir det for mæ ekstra viktig å vise det samiske. Ettersom det å ikke vise det fram, sånn nærhistorisk, e det samme som å skjule det. Å da blir det avogtil sånn der at man "e så frøktelig samisk". Æ ville bare ha sagt at egentlig så gjør æ ikke nåt mer enn å la vær å ta avstand fra det, i den her frøkteligheta mi.

Å HOFF ja de der kommentarfeltan. Kordan skal man forholde sæ til dæm? Vet ikke.

Tenkerbell sa...

Man kan ikke forholde sæ tel kommentarfeltan, isteden må man ta for sæ ett og ett menneske etterhvert som man treff på dæm å så sakte men sikkert plokke bort fremmedfrykt av alle slag. Litt sånn som æ har introdusert folk for ho mamma: Ho Eli e homofil. Ja, men ho e jo hyggelig = Da e homofile ok.
Ho Dima e fra Palestina. Ja, men ho e jo ei kjempejenta = Palestinere e hyggelige folk.

Ja, og sånn har æ fortsatt samtidig som at æ kategorisk ikke har fortelt ting som at telefonen min blei stjælt i Egypt, for da hadde de stakkars musliman fådd sæ ei ripa. Å det e akkurat litt sånn æ skulle ønske at median kunne oppført sæ; En og en hyggelig og inkluderende artikkel samtidig som at man kronisk styre unna overskrifter som stigmatisere grupper av nokka slag. Ja, hvis vi bare hadde fådd satt det her i system e det ikke måte på kor langt vi kunne nådd! Æ tørr endatel å påstå at vi kunne blidd lykkelig!

paaskeharen sa...

Tore Hansen - HAN er Nordlending.

frk. Figenschou sa...

Eh, ja. i sammenhengen føltes Tore HUnd mer naturlig men du har selvfølgelig helt rett. Tore Hansen skal det være.

frk. Figenschou sa...

vel. jeg tar litt gull og litt kråkesølv, det er konklusjonen.

MM sa...

Monstermamma er same og skryter ofte og uhemmet av det, (nesten litt i overkant med tanke på at kjent andel sameblod neppe kan sies å overgå 30%, resten er en sammenrasket miks bestående av kvæn, svenske og nordmann, så vidt jeg vet). Dessverre er min bestemor en same av typen som tror hun bare kan være norsk så lenge hun klarer å ikke være same. Store deler av sitt voksne liv har hun hardnakket påstått at hun ikke husker sitt eget morsmål, og det eneste jeg har klart å presse henne til er å lære meg å telle til fem på samisk. Min far kan ikke det en gang. Jeg føler meg snytt for kulturarven min, men tenker at det må ha vært ganske ille for henne en gang, når hun har valgt å fornekte sitt opphav så totalt

frk. Figenschou sa...

Ja, man kan si hva man vil om de moralske aspektene ved fornorskningspolitikken (i eftertidens klare lys) men voi helvette den var effektiv!
Det klarte de bra!

fru Storlien sa...

Tore Hund var fra Bjarkøy, så han er vel nordlænding?

frk. Figenschou sa...

Jada, du vet, disse vestlendingene- alt vårt rasker de med seg.

26te april

Jeg må skrive en tydelig mail. Det finnes tydelige mailer, strenge mailer, og sure mailer. Jeg har bare skrevet en sur mail en gang i hele m...